Η ανάληψη υποθέσεων δημοσίου δικαίου εντάσσεται στις βασικές προτεραιότητες του γραφείου μας. Η φύση των συμβάσεων που άπτονται του εν λόγω κλάδου, σε συνδυασμό με την ταυτότητα σημαντικού μέρους των πελατών μας (νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στον σχετικό τομέα), μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με τέτοιες υποθέσεις.
Η εξειδίκευση των συνεργατών μας, μέσα από μεταπτυχιακές σπουδές και συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια, εγγυάται την ταχύτητα και, κυρίως, την αποτελεσματικότητα στον χειρισμό των εν λόγω περιπτώσεων.
Οι βασικές μεθοδολογικές και δεοντολογικές μας αρχές παραμένουν και εδώ αναλλοίωτες: λεπτομερής οργάνωση των φακέλων, ακριβής ταξινόμηση των διαθέσιμων στοιχείων, συνεπής παρακολούθηση της πορείας των υποθέσεων, δυναμική παρουσία στο ακροατήριο και ενδελεχής, προσαρμοσμένη στα εκάστοτε πραγματικά περιστατικά, νομική μελέτη, μακριά από κάθε διεκπεραιωτική αντίληψη περί τυποποιημένων υποθέσεων.
- Αυθαίρετη Δόμηση
Το δυσεπίλυτο πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης, συχνά συνοδευόμενο από τον χαρακτηρισμό «παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας», έχει απασχολήσει στο πρόσφατο παρελθόν την νομοθετική δραστηριότητα. Σημαντικότερος όλων ο νόμος 4014/2011, που ωστόσο με απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ κρίθηκε αντισυνταγματικός ως μη λαμβάνων υπόψη το περιβαλλοντικό ισοζύγιο αλλά και τις διακυμάνσεις ως προς το ύψος και τον χρόνο τέλεσης των σχετικών παραβάσεων. Πλέον τελεί υπό εκπόνηση νέο νομοσχέδιο που θα καλύψει τα αντισυνταγματικά κενά και θα επιταχύνει τις διαδικασίες νομιμοποίησης για τους ιδιοκτήτες, με τις εξελίξεις να αναμένονται άμεσα στον επόμενο μήνα. Αναπόφευκτα, παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των σχετικών υποθέσεων, με τους πολίτες που έχουν ήδη κάνει χρήση των διατάξεων του 4014/2011 να έρχονται αντιμέτωποι με ζητήματα συμψηφισμού, καταβολής νέων παραβόλων, διαγραφής παλιότερων προστίμων κλπ. Το γραφείο μας εγγυάται την άρση κάθε ανασφάλειας δικαίου, την ταχεία και αποτελεσματική ρύθμιση των εκκρεμοτήτων και ιδίως την ορθή εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, με γνώμονα την προστασία των δικαιωμάτων των ιδιοκτητών, σε αρμονία με την προστασία του περιβάλλοντος και τους βασικούς στόχους της κρατικής πολιτικής.
- Περιβαλλοντική Αδειοδότηση
Ως προς την σημασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, δεν απαιτείται ιδιαίτερη επιχειρηματολογία ή τεκμηρίωση. Πρόκειται για την διαδικασία εκτίμησης των δυνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον, ενόψει της υιοθέτησης και υλοποίησης έργων, δραστηριοτήτων, σχεδίων και προγραμμάτων. Με άλλα λόγια, η περιβαλλοντική διάσταση του φαινομένου περιλαμβάνεται στα κριτήρια έγκρισης των σχεδίων και λήψης των αποφάσεων. Η ρητώς κατοχυρωμένη με βάση το Σύνταγμα αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης και οι συναφείς, σύμφωνα με πάγια νομολογία του ΣτΕ, αρχές της πρόληψης και της προφύλαξης έρχονται να επιβάλουν περιορισμούς, να θεσπίσουν όρια, να εξισορροπήσουν συμφέροντα. Από την πλευρά μας, σε ένα τόσο ευαίσθητο και αμφιλεγόμενο ζήτημα, με κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις, ερχόμαστε να εγγυηθούμε, στο μέτρο του δυνατού, την βέλτιστη ισορροπία ανάμεσα στο δικαίωμα κατοχύρωσης ενός δημοσίου έργου- προγράμματος και την αδήριτη ανάγκη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
- Άρση Ρυμοτομικής Απαλλοτρίωσης
Εξάλλου, όσον αφορά την άρση ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, παρατηρείται υψηλή συχνότητα έκδοσης σχετικών αποφάσεων. Η πλέον συνήθης περίπτωση είναι η διοίκηση να εκδίδει πράξη με την οποία ανακαλείται η αναγκαστική απαλλοτρίωση και τροποποιείται αντίστοιχα το σχέδιο πόλεως, κατά τέτοιο τρόπο ώστε το ακίνητο να τεθεί εκ νέου στην ελεύθερη διάθεση του ιδιοκτήτη. Η αδυναμία συντέλεσης όσων ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων προβλέπονται από το σχέδιο επιβαρύνει αδικαιολόγητα του ιδιοκτήτες των θιγόμενων ακινήτων, οι οποίοι ούτε αποζημίωση μπορούν να λάβουν ούτε να αξιοποιήσουν την περιουσία τους κατά το δοκούν. Σε ένα ζήτημα εξ’ ορισμού ευαίσθητο, το γραφείο μας έρχεται να θέσει ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα την προστασία των δικαιωμάτων του ιδιοκτήτη σε συνδυασμό με την εξασφάλιση της μέγιστης αποζημίωσης.
- Δημόσιοι Διαγωνισμοί
Αυξημένη συχνότητα παρουσιάζουν και οι διαφορές ανακύπτουσες από δημόσιους διαγωνισμούς. Σημαντικό μέρος αυτών εντοπίζεται στο ζήτημα των τεχνικών προδιαγραφών. Οι τελευταίες πρέπει να προσδορίζονται με κριτήρια αντικειμενικά και όχι να αναφέρονται ονομαστικά ή «φωτογραφικά» σε ορισμένο προϊόν ή δικαιούχο. Εξίσου σημαντικές και οι διαφορές που ενδεχομένως προκύψουν ως προς τους δικαιούμενους να συμμετάσχουν, τον τρόπο υποβολής των προσφορών ή τις προθεσμίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Επισημαίνουμε πως για την εγκυρότητα ενός διαγωνισμού, η διακήρυξη του πρέπει να είναι σαφής και πλήρης. Ειδικότερα πρέπει να προκύπτει ανεπιφύλακτα το είδος του διαγωνισμού, το κριτήριο ανάθεσης, το είδος του προς προμήθεια αγαθού, ο χρόνος και ο τόπος παράδοσής του, το νόμισμα της προσφερόμενης τιμής κ.α. Γίνεται συνεπώς κατανοητή η σημασία και το είδος των διαφορών που ενδέχεται να ανακύψουν σε ένα τομέα με τέτοια ευρύτητα και οικονομική σπουδαιότητα.
- Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών
Ειδικότερα, ως προς τις συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, σημειώνουμε πως διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην εν γένει οικονομική πολιτική της χώρας μας και ευρύτερα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπολογίζεται ότι, κατά μέσο όρο, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δαπανούν περίπου το 18% του ΑΕΠ σε αγορές έργων, προμηθειών και υπηρεσιών. Οι οδηγίες 17,18/ 2004/ ΕΚ συντονίζουν τις διαδικασίες σύναψης των εν λόγω συμβάσεων και εξασφαλίζουν ομαλές συνθήκες ανταγωνισμού στον σχετικό τομέα. Η ελληνική νομοθεσία εναρμονίστηκε στην 18/2004/ΕΚ με την έκδοση του π.δ.60/ 2007 και μία σειρά από μεταγενέστερες συμπληρωματικές ρυθμίσεις. Τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι νομοθετικές και νομολογιακές εξελίξεις εξακολουθούν να τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Η σημασία των εν λόγω συμβάσεων, υπό οικονομικό, νομικό και νομολογιακό πρίσμα, είναι προφανής. Αναπόφευκτα, οι διαφορές που ανακύπτουν είναι συχνές και αρκετά σημαντικές. Το γραφείο μας έρχεται να εγγυηθεί την ορθή ερμηνεία και εφαρμογή των σχετικών διατάξεων με στόχο την δίκαιη επίλυση κάθε σχετικής διαφοράς.