Νέα ρύθμιση αποτελεί ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων ο
οποίος εισήλθε στην ελληνική έννομη τάξη με τον νόμο 4469/2017 (ΦΕΚ Α’ 62/3.5.2017).Ο
μηχανισμός αυτός επιτρέπει τη ρύθμιση οφειλών βιώσιμων επιχειρήσεων μέσω μίας
συμφωνίας με τους περισσότερους πιστωτές τους, στους οποίους εκτός από ιδιώτες
συμπεριλαμβάνεται και ο δημόσιος φορέας. Στη διαδικασία του εξωδικαστικού
μηχανισμού μπορούν να υπαχθούν τα νομικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από
επιχειρηματική δραστηριότητα και διαθέτουν φορολογική κατοικία στην Ελλάδα καθώς και
τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν εμπορική ιδιότητα και πτωχευτική ικανότητα .
I. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό πρέπει να πληρούνται αθροιστικά 3
προϋποθέσεις.
Η πρώτη απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι οφειλές της επιχείρησης προς όλους τους
πιστωτές της να υπερβαίνουν το ποσό των 20.000€.
Η δεύτερη προϋπόθεση για υπαγωγή στο νόμο είναι ο οφειλέτης σε μία τουλάχιστον από
τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν την υποβολή της αίτησης να έχει θετικό καθαρό
αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων στην περίπτωση που τηρεί απλογραφικό
λογιστικό σύστημα και θετικά αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ή καθαρή
θετική θέση στην περίπτωση που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Τρίτη απαραίτητη προϋπόθεση για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό είναι κατά
την 31η Δεκεμβρίου 2016 τo προς υπαγωγή πρόσωπο να πληροί μία από τις παρακάτω
προϋποθέσεις :
1. Να έχει οφειλές από δάνειο ( ή άλλη αιτία σε τράπεζα ) σε καθυστέρηση
τουλάχιστον 90 ημερών κατά την 31/12/2016, ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την
1η Ιουλίου 2016.
2. Να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή προς Φορέα
Κοινωνικής Ασφάλισης ή προς άλλο Ν.Π.Δ.Δ. και να μην έχουν φορολογική και
ασφαλιστική ενημερότητα κατά την 31/12/2016.
3. Να έχει εκδώσει επιταγές που σφραγίστηκαν κατά την 31/12/2016.
4. Να έχουν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις σε βάρος του λόγω
ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων από τρίτους κατά την 31/12/2016.
Ακόμη, επειδή σκοπός του νόμου είναι η διάσωση μόνο των βιώσιμων επιχειρήσεων η
εξασφάλιση της βιωσιμότητας του οφειλέτη αποτελεί προϋπόθεση για την υπαγωγή στο
Νόμο και την επίτευξη συμφωνίας ρύθμισης.
II. ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ
ΒΗΜΑ 1 ο :Ο οφειλέτης μέσω της ιστοσελίδας Ε.Γ.Δ.Ι.Χ . (Ειδική Γραμματεία
Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) επιλέγει την πλατφόρμα OCW και εισάγει τους
προσωπικούς του κωδικούς TAXISNET.
ΒΗΜΑ 2 ο :Eπιλέγει υποβολή νέας αίτησης.
ΒΗΜΑ 3 ο :O οφειλέτης δηλώνει τη συγκατάθεση του για άρση τραπεζικού
απορρήτου, κοινοποίηση δεδομένων του στο συντονιστή, τον εμπειρογνώμονα και
τους συμμετέχοντες πιστωτές και διασταύρωση των στοιχείων από τους
προαναφερθέντες.
ΒΗΜΑ 4 ο :Το σύστημα ελέγχει αν έχει υποβληθεί άλλη αίτηση ή αν υπάρχει αίτηση
σε εκκρεμότητα.
ΒΗΜΑ 5 ο : Γίνεται έλεγχος πλήρωσης κριτηρίων υπαγωγής στο νόμο.
ΒΗΜΑ 6 ο :Ο οφειλέτης εισάγει περιουσιακά και οικονομικά στοιχεία.
ΒΗΜΑ 7 ο : Ο οφειλέτης υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση για την ακρίβεια και
πληρότητα του περιεχομένου της αίτησης.
ΒΗΜΑ 8 ο :Ο οφειλέτης επισυνάπτει τα δικαιολογητικά που δεν μπορούν να
ανακτηθούν αυτόματα.
III. ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Εφόσον έχει γίνει η αίτηση , ορίζεται αυτόματα από το σύστημα εντός δύο εργάσιμων
ημερών συντονιστής, ο οποίος μπορεί και να αποποιηθεί το ρόλο αυτό. Αν δεν αποποιηθεί,
εξετάζει την αίτηση και ζητά συμπλήρωση των εγγράφων, εφόσον είναι απαραίτητο, η
οποία γίνεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών. Στη συνέχεια συντάσσεται βεβαίωση
πληρότητας της αίτησης .Εντός δύο ημερών, κοινοποιεί απόσπασμα της αίτησης στους
πιστωτές και εκείνοι με τη σειρά τους, εντός δέκα ημερών, γνωστοποιούν εάν επιθυμούν
να συμμετάσχουν (σημειώνεται ότι δεν υπάρχει υποχρέωση των πιστωτών για συμμετοχή).
Έπειτα, ο συντονιστής διαπιστώνει αν υπάρχει απαρτία πιστωτών (τουλάχιστον 50% των
συνολικών απαιτήσεων έναντι της επιχείρησης )διαφορετικά συντάσσει πρακτικό
αποτυχίας. Αν υπάρχει απαρτία, προχωρά σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, για την οποία
αποστέλλει στους πιστωτές όλα τα δικαιολογητικά, που έχει υποβάλλει με την αίτησή του ο
οφειλέτης. Στη συνέχεια, διορίζεται εμπειρογνώμονας, όπου είναι απαραίτητο (για μικρές
επιχειρήσεις δεν είναι, εκτός αν το ζητήσουν οι πιστωτές) ο οποίος συντάσσει έκθεση
αξιολόγησης της βιωσιμότητας του οφειλέτη και το σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών,
εφόσον του είχε ανατεθεί. Αυτά κοινοποιούνται από τον συντονιστή προς τον οφειλέτη και
τους συμμετέχοντες πιστωτές και, αν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση, τίθεται προθεσμία
δύο μηνών από το χρονικό σημείο που έλαβε χώρα η τελευταία κοινοποίηση προκειμένου
να ληφθεί απόφαση επί του σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών ή να αποσταλούν
αντιπροτάσεις από τους πιστωτές. Εάν δεν διοριστεί εμπειρογνώμονας , τάσσεται από το
συντονιστή στους δανειστές προθεσμία ενός μήνα για την αποστολή αντιπροτάσεων.
Εντός 15 ημερών μπορούν να διατυπωθούν παρατηρήσεις εφόσον έχουν συζητηθεί οι
αντιπροτάσεις από κοινού με τον οφειλέτη.
Έπειτα , ο οφειλέτης δηλώνει ποιες αντιπροτάσεις αποδέχεται και αυτές τίθενται σε
ψηφοφορία. Θα υιοθετηθεί η αντιπρόταση που συγκεντρώνει το 60% του συνόλου των
απαιτήσεων των συμμετεχόντων πιστωτών, στις οποίες πρέπει να περιλαμβάνεται το 40%
των εμπραγμάτως ασφαλισμένων απαιτήσεων. Αν δεν υπάρχει αντιπρόταση ή δεν λάβει
την απαραίτητη πλειοψηφία ή το σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών που εκπονήθηκε από τον
εμπειρογνώμονα δεν εγκρίθηκε από τον οφειλέτη, τίθεται σε ψηφοφορία η πρόταση του
οφειλέτη. Τέλος, εφόσον επιτευχθεί συμφωνία υπογράφεται η σύμβαση αναδιάρθρωσης
οφειλών και ο οφειλέτης ή οποιοσδήποτε συμμετέχων πιστωτής μπορεί να ζητήσει από το
Δικαστήριο την επικύρωση της συμφωνίας.
Συμπερασματικά, ο εξωδικαστικός μηχανισμός αποτελεί μία σημαντική μεταρρύθμιση και
ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους και την στήριξη των βιώσιμων
επιχειρήσεων.
Από τη Σοφία Ι. Αντωνοπούλου