Δυνατότητες νόμιμης παραμονής υπηκόου τρίτης χώρας στην Ελλάδα
Ο υπήκοος τρίτης χώρας ο οποίος θέλει να παραμείνει νόμιμα στην χώρα μας για ορισμένο χρονικό διάστημα μπορεί κατ’ αρχήν να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που του δίνει ο νόμος 4251/2014. Ο νόμος αυτός δίνει την δυνατότητα έκδοσης νόμιμης άδειας διαμονής στην Ελλάδα εφόσον o υπήκοος τρίτης χώρας έχει εισέλθει στη χώρα με θεώρηση εισόδου αντίστοιχη με την κατηγορία της άδειας την οποία θα αιτηθεί (στις περισσότερες περιπτώσεις).
Οι άδειες διανομής διακρίνονται σε διάφορες κατηγορίες:
Κατ’ αρχάς, υπάρχουν άδειες για εργασία, οι οποίες καλύπτουν συγκεκριμένες θέσεις που προκηρύσσονται για δύο έτη με υπουργική απόφαση (η Υπουργική Απόφαση για τα έτη 2019-2020 είναι η υπ’ αριθμ. 8480/289/26.02.2019) και αφορούν σε εξαρτημένη εργασία εποχική εργασία, αλιεργάτες και θέσεις υψηλής ειδίκευσης. Οι συγκεκριμένες θεωρήσεις εισόδου χορηγούνται κατόπιν αίτησης του εργοδότη στον οποίο πρόκειται να απασχοληθεί ο εργαζόμενος. Εάν οι θέσεις αυτές έχουν καλυφθεί, η θεώρηση εισόδου για την αντίστοιχη θέση δεν εγκρίνεται.
Επιπλέον, υπάρχουν άδειες προσωρινής διαμονής (άρθρο 18 ν.4251/2014) που καλύπτουν τους εποχικά εργαζόμενους και τους αλιεργάτες που αναφέρθηκαν ανωτέρω, τα μέλη καλλιτεχνικών συγκροτημάτων, εργαζομένους νόμιμα σε επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, οι οποίοι μετακινούνται στην Ελλάδα για παροχή συγκεκριμένης υπηρεσίας (στο πλαίσιο σχετικής συμβατικής υποχρέωσης μεταξύ της ανωτέρω επιχείρησης και του αντισυμβαλλομένου, ο οποίος ασκεί τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα), εργαζομένους ως εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό σε επιχείρηση, η οποία είναι εγκατεστημένη σε τρίτη χώρα και για την οποία προβλέπεται η παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών (στο πλαίσιο σύμβασης προμήθειας, μεταξύ της ανωτέρω επιχείρησης και της αντίστοιχης που ασκεί τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα), αρχηγούς οργανωμένων ομάδων τουρισμού (Tour Leaders), προπονητές και λοιπό εξειδικευμένο προσωπικό που τους συνοδεύει (και εισέρχονται στη χώρα για προετοιμασία εν όψει συμμετοχής τους σε διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις), πολίτες τρίτων χωρών φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που συμμετέχουν σε προγράμματα με σκοπό την πρακτική άσκηση στο αντικείμενο των σπουδών τους, πολίτες Αυστραλίας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα για την Κινητικότητα των Νέων, και πτητικό, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό που εισέρχεται στη χώρα για κάλυψη αναγκών δασοπυρόσβεσης κατά την αντιπυρική περίοδο.
Ακόμη, υπάρχουν οι άδειες ειδικού σκοπού (άρθρο 17 ν.4251/2014) που καλύπτουν μέλη διοικητικών συμβουλίων, μετόχους, διαχειριστές, νομίμους εκπροσώπους και ανώτατα διευθυντικά στελέχη (γενικούς διευθυντές, διευθυντές), ημεδαπών εταιρειών, καθώς και θυγατρικών εταιρειών και υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών που ασκούν νόμιμα εμπορική δραστηριότητα στην Ελλάδα, εργαζόμενους σε επιχειρήσεις, βάσει ειδικών διακρατικών συμφωνιών ή εισηγήσεων αρμοδίων ελληνικών αρχών, διευθυντές, επιχειρησιακά και τεχνικά στελέχη εταιρειών του ν. 2289/1995 που ασχολούνται στη θαλάσσια έρευνα, γεώτρηση και εξόρυξη υδρογονανθράκων καθώς και υπαλληλικό προσωπικό και νομίμους εκπροσώπους που απασχολούνται αποκλειστικά σε εταιρείες που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3427/2005, του ν. 378/1968 και του άρθρου 25 του ν. 27/1975 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του ν. 2234/1994, καθώς και σε επιχειρήσεις του ν.δ. 2687/1953, καθώς και σε ημεδαπές επιχειρήσεις, που έχουν αναλάβει την προώθηση των προϊόντων και την παροχή τεχνικής υποστήριξης σε αλλοδαπές επιχειρήσεις και καταναλωτές. Επίσης καλύπτουν τεχνικούς που απασχολούνται σε βιομηχανίες ή μεταλλεία, αθλητές και προπονητές αθλήματος, που έχει αναγνωρισθεί από τις ελληνικές αθλητικές αρχές, πνευματικούς δημιουργούς, λειτουργούς της επικρατούσας θρησκείας, ανταποκριτές ξένου τύπου, μέλη ξένης αρχαιολογικής σχολής και εκπαιδευτικούς ξένων σχολείων.
Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα του άρθρου 127Α του ν. 4251/2014 για ενδοεταιρική μετάθεση εφόσον ο αιτών την μετάθεση προσκομίζει αποδείξεις απασχόλησης εντός της ιδίας επιχείρησης ή του ομίλου επιχειρήσεων, τουλάχιστον δώδεκα συνεχείς μήνες αμέσως πριν από την ημερομηνία της ενδοεταιρικής μετάθεσης, όσον αφορά τα διευθυντικά στελέχη και τους ειδικευμένους εργαζόμενους και τουλάχιστον έξι συνεχείς μήνες όσον αφορά τους ασκούμενους εργαζόμενους.
Τέλος, χορηγούνται και άδειες διαμονής ανεξάρτητα από την δυνατότητα ή μη για παροχή εργασίας όπως άδεια για εξαιρετικούς ή ανθρωπιστικούς λόγους, για σπουδές, εθελοντική εργασία, έρευνα και επαγγελματική κατάρτιση, για θύματα εμπορίας και παράνομη διακίνηση μεταναστών, για οικογενειακή επανένωση, για επί μακρόν διαμένοντες και δικαιούχους διεθνούς προστασίας για οικονομικά ανεξάρτητα άτομα καθώς και μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή (ιδιοκτήτη ακινήτου).
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην περίπτωση που ο υπήκοος τρίτης χώρας έχει εισέλθει στην χώρα χωρίς κάποια θεώρηση εισόδου για συγκεκριμένο σκοπό, αλλά με την σφραγίδα θεώρησης εισόδου στο διαβατήριό του, μπορεί να παραμείνει στην χώρα για ορισμένο χρονικό διάστημα (π.χ. οι πολίτες της Σερβίας μπορούν να διαμείνουν στην Ελλάδα έως 90 μέρες μέσα σε ένα εξάμηνο). Η παραμονή του όμως μπορεί να παραταθεί με αίτηση στην αρμόδια Διεύθυνση Αλλοδαπών προσκομίζοντας κάποιο πιστοποιητικό από δημόσιο νοσοκομείο το οποίο να αποδεικνύει ότι για λόγους υγείας δεν μπορεί να ταξιδέψει. Σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητο να μπορεί να αποδείξει ότι για κάθε μέρα παράτασης διαθέτει πενήντα ευρώ (για έναν μήνα 1500 ευρώ) τα οποία τεκμαίρεται ότι μπορούν να καλύψουν τα έξοδα διαβίωσής του.
Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι δυνατότητες που δίνει η νομοθεσία σχετικά με την νόμιμη διαμονή πολιτών τρίτων χωρών στη χώρα μας είναι ποικίλες με διαφορετικές προϋποθέσεις κάθε φορά. Έτσι ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει πρώτα να προσδιορίζει τι ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες του για να ξεκινήσει την διαδικασία απόκτησης της άδειας, η οποία τις περισσότερες φορές είναι χρονοβόρα και περνάει από πολλά στάδια γραφειοκρατίας στις αρμόδιες υπηρεσίες για να ολοκληρωθεί με επιτυχία.
Από τη Σοφία Ι Αντωνοπούλου